Fotoverslag Terug naar het begin 2015

24 juli 2018

“Godlinze, mijn god wat ver”, twittert singer-songwriterJanne Schra een dag vooraf aan het festival Terug naar het begin. Ook acteur Hakim, bekend van Sesamstraat, legt aan zijn (piep)jonge theaterpubliek uit dat Appingedam voor hem echt het einde van de wereld is: “of juist het begin; het is maar net waar je woont”.

 

Op zaterdag 16 mei 2015 trokken vele bekende artiesten naar Noord-Groningen, om intieme optredens te geven in eeuwenoude kerkgebouwen van Appingedam en de omliggende wierdedorpen. Niet alleen de artiesten, ook het publiek kwam van heinde en verre om het historische wierdenlandschap te ontdekken met haar twaalfde en dertiende eeuwse kerkjes. Met een uitverkochte editie van het festival Terug naar het begin hebben we het karakteristieke Noord-Groningen stevig op de kaart gezet!

In maar liefst 15 kerkjes stonden muziek, theater, poëzie of lezingen op het programma. Allen stonden in het teken van het festivalthema ‘de spelende mens’. Zo namen dichters Ellen Deckwitz en Rense Sinkgraven in de net gerestaureerde Synagoge het thema als uitgangspunt voor een poëziedebat; sprak Martin Simek in de Molukse Kerk van Appingedam over de verandering van spelregels en de betekenis van vrijheid; stelde filosoof Coen Simon in het kerkje van Marsum de vraag of speelsheid onder druk staat; speelden jonge theatertalenten van Theater De Steeg de voorstelling ‘Spelbreker’ in de kerk van Opwierde en toonde Toon Tellegen in de kerk van Wirdum als geen ander de speelsheid van taal, begeleid door het muziekgezelschap van Corrie van Binsbergen.

Holwierde was dit jaar voor het eerst onderdeel van het festival, en genoot met drie concerten van het trio van Eric Vloeimans, drie maal van een overvolle kerk. Ook voor de kerk van Tjamsweer was het een primeur, die werd beloond met indrukwekkende shows van ‘Orgel Vreten’. De bezoekers en acteurs van de voorstelling Vee,Vee, Vee hadden het zwaar. Want een voorstelling in een weiland – de kerk van Oosterwijtwerd wordt gerestaureerd- met koeien is leuk, maar minder aangenaam wanneer de voorstelling geteisterd wordt door langdurige regenval. Desondanks kreeg ook deze voorstelling warme en enthousiaste commentaren. Ook het programma ‘Haute Couture’ van het Ragazze Kwartet viel bij het publiek in de smaak: de vier vrouwelijke musici betoverde de toeschouwer naast prachtige strijkmuziek, ook met bijzondere outfits. Zangeres Valentina Elèni stelde zich in het kerkje van Eenum kwetsbaar op en wist haar publiek te ontroeren met haar mooie stem en ontwapende verhalen; terwijl Janne Schra het eens zo verre Godlinze in haar hart sloot.

De Nicolaïkerk in Appingedam was met het ochtendprogramma ‘Paradijselijk spel’ van Henk van Os en Marjoleine de Vos en het avondprogramma van Nynke Laverman en Sytze Pruiksma zowel de begin- als eindlocatie van het festival. Het was tegelijkertijd de plek waar niet werd vergeten dat Noord-Groningen geplaagd wordt door aardbevingen. Zo hekelde auteur Rik Zaal in een gesproken column de politiek en bedrijven die al te zeer de bevingen kleineerden; en trok het participatieproject ‘Landscheppen’ van kunstenares Ida van der Lee, studenten van Academie Minerva en lokale kunstenaars vele belangstellenden naar de kerk, waarbij al spelend werd gewerkt aan een nieuw droomlandschap.

 

Het programma: lezingen van Albert Sikkema van Stichting GameAcademy, filosoof Coen Simon, wetenschapsjournalist Mark Mieras, Universiteitshoogleraar Henk van Os, journalist Marjoleine de Vos en levenskunstenaar Martin Simek/ muziek van Janne Schra, Valentina Elèni, The Italian Jazz Quartet ft Joris Teepe, Orgel Vreten, Ragazze Quartet, Eric Vloeimans, Duo VanCampVanDelft en Nynke Laverman ft Sytze Pruiksma/ theater van Theater De Steeg, Karlijn Kistemaker en Hakim Traïdia/ poëzie van Ellen Deckwitz, Rense Sinkgraven en Toon Tellegen/ beeldende kunst van Ida van der Lee i.s.m. Academie Minerva.